Fogyasztóbarát üzletek: visszaveszik-e a hibátlan terméket?

Fogyasztóbarát üzletek: visszaveszik-e a hibátlan terméket?
Olvasási idő: 3 perc

Karácsony után vagy egy születésnapot követően sokszor előkerül a kérdés: vajon visszavihető-e az a ruhadarab, cipő vagy elektronikai cikk, amit ajándékba kaptunk – de valójában nem tetszik vagy nem jó méret? Különösen az ünnepi időszak után jelentkezik sok vásárlónál a bizonytalanság, hiszen a termék hibátlan, mégsem szeretnénk megtartani. Vajon kötelező a bolt részéről visszavenni az ilyen árut? És ha igen, milyen feltételekkel?

Mikor van visszavételi jog a vásárlónak?

A vásárlás helye és módja alapjaiban meghatározza, milyen jogaid vannak, ha egy hibátlan terméket szeretnél visszavinni.

Webes vagy üzleten kívüli vásárlás

Ha online vásároltál – például webshopból, telefonon vagy házaló árustól –, akkor jogszabály biztosítja számodra az elállás jogát. Ez azt jelenti, hogy 14 napon belül indokolás nélkül visszaléphetsz a vásárlástól, és kérheted a teljes vételár visszatérítését. Ez a lehetőség akkor is jár, ha a termék tökéletes állapotban van.

Fontos részlet: a visszaküldés költsége ilyen esetben általában a fogyasztót terheli, kivéve, ha az eladó vállalja azt is.

Személyes vásárlás boltban

Ha boltban vásárolsz, egészen más szabályok érvényesek. A kereskedőnek semmilyen jogszabály nem írja elő, hogy hibátlan terméket visszavegyen. Ilyen esetekben kizárólag az adott bolt saját üzletpolitikáján múlik, hogy biztosít-e cserét, levásárlást vagy pénzvisszatérítést.

Ezért is különösen fontos, hogy vásárláskor mindig érdeklődj az adott bolt visszavételi szabályairól – és ha lehet, kérj róla írásos igazolást is.

Kötelező jótállás alá eső termékek

Ha tartós fogyasztási cikkről van szó (például háztartási gép, laptop), amelyre kötelező jótállás vonatkozik, és a termék hibás, akkor 3 munkanapon belül kérheted annak cseréjét. Ez viszont nem elállás, hanem egy speciális szabály a hibás termékekre.

Piaci gyakorlat – mely üzletek mit kínálnak?

A FOME mintegy 400 boltra kiterjedő felmérése szerint sok kereskedő önként vállal visszavételi lehetőséget, még akkor is, ha erre nem kötelezi őket törvény. Ez a hozzáállás része lehet a versenystratégiának, hiszen a rugalmas visszavétel növeli a fogyasztók bizalmát.

Íme néhány ismert márka és az általuk nyújtott lehetőségek:

ÜzletVisszaveszi?OpciókHatáridőTájékoztatás helye
New YorkerIgencsere, levásárlás, visszatérítés14 munkanapnyugtán, boltban
NikeIgencsere, levásárlás30 naptájékoztatás nélkül
AdidasIgencsere, levásárlás7 nappulton
H&MIgencsere, levásárlás, visszatérítés30 nappulton, nyugtán
C&AIgencsere, levásárlás, visszatérítés4 hétnyugtán
Office ShoesIgencsere, levásárlás3 napnyugtán
PrimadonnaIgencsere, ajándékkártya14 nappulton
GriffIgencsere, levásárlás2 hónapnincs konkrét tájékoztatás

Látható, hogy a visszavétel ideje és módja üzletenként jelentősen eltér. Ezért mindig nézz körül, mielőtt vásárolsz, különösen, ha ajándéknak szánod a terméket.

Elállási és visszavételi költségek

Ha online rendelsz és elállsz a vásárlástól, akkor a termék visszaküldésének költsége alapértelmezés szerint téged terhel. Ez alól csak akkor van kivétel, ha a kereskedő vállalja a visszaszállítás díját – ezt általában a vásárlási feltételekben tüntetik fel.

Boltban vásárolt termékeknél, ha a kereskedő önként vállalja a visszavételt, akkor a szállítás és egyéb költségek kérdése teljesen egyéni döntésükön múlik.

Miért érdemes önkéntes visszavételt vállalni?

Egy bolt számára a rugalmas visszavételi lehetőség nem csak jófejség, hanem piaci előny is lehet. Íme, miért:

  • Növeli a vásárlói bizalmat – ha tudod, hogy probléma esetén visszaviheted a terméket, könnyebben vásárolsz.
  • Versenyelőnyt jelent – ha több bolt kínál ugyanazt, a vásárlók a visszavételi feltételek alapján dönthetnek.
  • Jogi szempontból is előnyös, ha világosak a szabályok – az előre közölt, egyértelmű tájékoztatás elkerüli a vitás helyzeteket.

Fontos: a visszavétel feltételeit egyértelműen és láthatóan kell kommunikálni, különben akár megtévesztésnek is minősülhet.

Gyakori tévhitek és GYIK

„Három napon belül vissza lehet vinni minden terméket”

Ez a tévhit széles körben elterjedt, de nem igaz. Csak a jótállásos tartós cikkekre vonatkozik a három napos szabály, és csak hibás termék esetén.

„Boltban is megilleti az elállás joga a vásárlót”

Nem igaz. Személyes vásárlásnál nincs törvényes elállási jog – csak ha az adott bolt ezt önként vállalja.

„Online vásárlás után mindig visszaküldhetem a terméket 14 napon belül”

Igen, ez valóban így van. A webes vásárlás után 14 nap áll rendelkezésedre, hogy meggondold magad, és visszaküldd a terméket. A kereskedőnek ilyenkor vissza kell fizetnie a teljes vételárat.

Jogi háttér

A vonatkozó jogszabályok pontosan meghatározzák, mikor van jogod elállni a vásárlástól, és mikor kötelezhető a kereskedő visszavételre:

  • 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet – az elállási jog szabályozása webáruházak esetén
  • 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet – jótállási kötelezettség tartós fogyasztási cikkekre
  • Általános szabály: boltban vásárolt, hibátlan termék visszavétele nem kötelező

A kereskedők tehát önként vállalhatnak visszavételi feltételeket, de ez nem jogi kötelezettség.

Mire figyelj vásárláskor?

Ha boltban vásárolsz, tudd, hogy a hibátlan termék visszavétele nem alanyi jogon jár. A webáruházaknál ugyan van 14 napos elállási lehetőséged, de a visszaküldés költségét sokszor te állod. Ha pedig hibás egy termék, és tartós fogyasztási cikkről van szó, akkor 3 napon belül cserére számíthatsz.

Vásárlás előtt mindig tájékozódj a bolt visszavételi szabályairól, és ha lehet, kérd írásban is a feltételeket. Így elkerülheted a kellemetlenségeket, és tudatos fogyasztóként hozhatsz döntést.

Kiemelt kép: Unsplash

Talán ez is érdekelhet