Amikor kikapcsolják az áramot, a gázt vagy a vizet, az nemcsak kényelmetlenséget, hanem komoly stresszt is jelenthet. A jó hír az, hogy a visszakapcsolás lehetséges, sőt, sokszor meglepően gyorsan meg is történhet – ha tudod, mit kell tenned. Nézzük meg lépésről lépésre, hogyan tudod visszakapcsoltatni a szolgáltatást, mire figyelj, és hol kérhetsz segítséget.
A fogyasztó feladata
A legfontosabb, amit tudnod kell: a visszakapcsolást nem indítja el automatikusan a szolgáltató, még akkor sem, ha befizetted a tartozásodat. Neked, mint fogyasztónak kell kérelmezni a visszakapcsolást.
A visszakapcsolás feltételei:
- Minden lejárt számlatartozás kiegyenlítése.
- A szolgáltató által kiszabott visszakapcsolási díj befizetése.
- A visszakapcsolási kérelmet benyújtani – ez történhet online, telefonon vagy személyesen is.
Fontos: ha van több szolgáltatód (pl. külön cég az áramra és külön a vízre), mindenhol külön kell kérvényezni a visszakapcsolást.
Milyen határidők vannak?
Miután mindent befizettél és benyújtottad a kérelmet, a szolgáltatónak törvény szerint kötelessége meghatározott időn belül elvégezni a visszakapcsolást.
- Villany és gáz: 48 órán belül kötelesek visszakapcsolni a szolgáltatást a befizetés és kérelem beérkezése után.
- Víziközmű esetén: a visszakapcsolás legfeljebb 3 munkanapon belül történik meg.
Ezek az idők a szolgáltató ügyfélfogadási és műszaki rendjétől is függhetnek, de ha a határidő lejár, érdemes utánajárni a késedelem okának.
Mi történik, ha elhúzódik a visszakapcsolás?
Minél tovább húzódik a visszakapcsolás, annál bonyolultabb lehet az ügy.
- 30 nap után a szolgáltató felmondhatja a szerződésedet. Ez azt jelenti, hogy nem csak újra kell kérned a szolgáltatást, de egy teljesen új szerződést kell kötnöd – akár új feltételekkel.
- 1 év után (villany) és 6 hónap után (gáz) a visszakapcsolást csak műszaki felülvizsgálat után engedélyezhetik. Ez időt, pénzt és idegeskedést jelenthet, mivel előfordulhat, hogy a hálózaton módosításokra van szükség.
Ezért is fontos, hogy a visszakapcsolást ne halogasd: minél előbb elindítod a folyamatot, annál kevesebb akadályba fogsz ütközni.
Ajánlott eljárás visszakapcsoláskor
Amint tudod, azonnal fizess – a tartozást és a visszakapcsolási díjat egyaránt. Ezután haladéktalanul kérd a visszakapcsolást a szolgáltatónál.
Amit még érdemes megtenned:
- Ha tudod, szervezz úgy, hogy te magad vagy egy meghatalmazott személy jelen legyen a visszakapcsoláskor.
- Így biztosítható, hogy a készülékek – kazán, bojler, tűzhely – megfelelően induljanak újra.
- Ez különösen fontos gázszolgáltatásnál, ahol a biztonság elsődleges szempont.
Megelőzési és támogatási tippek
Jobb elkerülni a kikapcsolást, mint visszakapcsolást kérni – ehhez néhány tudatos lépés is elég lehet:
- Tartsd nyilván a közüzemi számláidat, legyen egy egyszerű rendszered (akár egy mappa vagy egy app), hogy ne csússz meg a határidőkkel.
- Állíts be emlékeztetőt a telefonodon vagy naptáradban a számlafizetésekhez.
- Nehéz helyzet esetén nézz utána a szociális alapú támogatásoknak. Az önkormányzatok vagy segélyszervezetek sokszor nyújtanak egyszeri vagy rendszeres segítséget.
- Léteznek részletfizetési lehetőségek is – kérdezz rá a szolgáltatódnál!
Hol kérhetsz segítséget?
Ha elakadsz, vagy nem vagy biztos abban, hogyan járj el, több helyen is kaphatsz támogatást:
- FOME tanácsadószolgálat
Ingyenes elérhetőség: +36 80 496 001
E-mail: [email protected] - Járási hivatal
Látogass el a járásinfo.gov.hu oldalra, és keresd meg a hozzád tartozó hivatalt – ők is tudnak segíteni a folyamatban vagy a támogatási lehetőségekben.
Gyakori kérdések (FAQ)
Mi a teendő, ha csak a villanyt kapcsolták ki?
Fizesd be a tartozást és a visszakapcsolási díjat, majd kérd a visszakapcsolást a szolgáltatótól.
Mikor kapcsolnak vissza?
Villany és gáz esetén 48 órán belül, víznél maximum 3 napon belül történik meg a visszakapcsolás, ha minden feltétel teljesült.
Mi van, ha nem vagyok otthon visszakapcsoláskor?
A visszakapcsolás megtörténhet nélküled is, de nem garantálható, hogy a berendezések biztonságosan újraindulnak. Ezért jobb, ha jelen tudsz lenni, vagy kijelölsz egy meghatalmazottat.
Ne hagyd az utolsó pillanatra
A visszakapcsolás nem egy automatikus folyamat: a kulcs a gyors fizetés és a kérelem mielőbbi benyújtása. Ha már kikapcsolták a szolgáltatást, ne várj tovább – fizess, kérj visszakapcsolást, és tartsd kézben a folyamatot.
Kiemelt kép: Unsplash