Közmű visszakapcsolás: teendők számlatartozás esetén

Közmű visszakapcsolás: teendők számlatartozás esetén
Olvasási idő: 2 perc

Amikor kikapcsolják az áramot, a gázt vagy a vizet, az nemcsak kényelmetlenséget, hanem komoly stresszt is jelenthet. A jó hír az, hogy a visszakapcsolás lehetséges, sőt, sokszor meglepően gyorsan meg is történhet – ha tudod, mit kell tenned. Nézzük meg lépésről lépésre, hogyan tudod visszakapcsoltatni a szolgáltatást, mire figyelj, és hol kérhetsz segítséget.

A fogyasztó feladata

A legfontosabb, amit tudnod kell: a visszakapcsolást nem indítja el automatikusan a szolgáltató, még akkor sem, ha befizetted a tartozásodat. Neked, mint fogyasztónak kell kérelmezni a visszakapcsolást.

A visszakapcsolás feltételei:

  • Minden lejárt számlatartozás kiegyenlítése.
  • A szolgáltató által kiszabott visszakapcsolási díj befizetése.
  • A visszakapcsolási kérelmet benyújtani – ez történhet online, telefonon vagy személyesen is.

Fontos: ha van több szolgáltatód (pl. külön cég az áramra és külön a vízre), mindenhol külön kell kérvényezni a visszakapcsolást.

Milyen határidők vannak?

Miután mindent befizettél és benyújtottad a kérelmet, a szolgáltatónak törvény szerint kötelessége meghatározott időn belül elvégezni a visszakapcsolást.

  • Villany és gáz: 48 órán belül kötelesek visszakapcsolni a szolgáltatást a befizetés és kérelem beérkezése után.
  • Víziközmű esetén: a visszakapcsolás legfeljebb 3 munkanapon belül történik meg.

Ezek az idők a szolgáltató ügyfélfogadási és műszaki rendjétől is függhetnek, de ha a határidő lejár, érdemes utánajárni a késedelem okának.

Mi történik, ha elhúzódik a visszakapcsolás?

Minél tovább húzódik a visszakapcsolás, annál bonyolultabb lehet az ügy.

  • 30 nap után a szolgáltató felmondhatja a szerződésedet. Ez azt jelenti, hogy nem csak újra kell kérned a szolgáltatást, de egy teljesen új szerződést kell kötnöd – akár új feltételekkel.
  • 1 év után (villany) és 6 hónap után (gáz) a visszakapcsolást csak műszaki felülvizsgálat után engedélyezhetik. Ez időt, pénzt és idegeskedést jelenthet, mivel előfordulhat, hogy a hálózaton módosításokra van szükség.

Ezért is fontos, hogy a visszakapcsolást ne halogasd: minél előbb elindítod a folyamatot, annál kevesebb akadályba fogsz ütközni.

Ajánlott eljárás visszakapcsoláskor

Amint tudod, azonnal fizess – a tartozást és a visszakapcsolási díjat egyaránt. Ezután haladéktalanul kérd a visszakapcsolást a szolgáltatónál.

Amit még érdemes megtenned:

  • Ha tudod, szervezz úgy, hogy te magad vagy egy meghatalmazott személy jelen legyen a visszakapcsoláskor.
  • Így biztosítható, hogy a készülékek – kazán, bojler, tűzhely – megfelelően induljanak újra.
  • Ez különösen fontos gázszolgáltatásnál, ahol a biztonság elsődleges szempont.

Megelőzési és támogatási tippek

Jobb elkerülni a kikapcsolást, mint visszakapcsolást kérni – ehhez néhány tudatos lépés is elég lehet:

  • Tartsd nyilván a közüzemi számláidat, legyen egy egyszerű rendszered (akár egy mappa vagy egy app), hogy ne csússz meg a határidőkkel.
  • Állíts be emlékeztetőt a telefonodon vagy naptáradban a számlafizetésekhez.
  • Nehéz helyzet esetén nézz utána a szociális alapú támogatásoknak. Az önkormányzatok vagy segélyszervezetek sokszor nyújtanak egyszeri vagy rendszeres segítséget.
  • Léteznek részletfizetési lehetőségek is – kérdezz rá a szolgáltatódnál!

Hol kérhetsz segítséget?

Ha elakadsz, vagy nem vagy biztos abban, hogyan járj el, több helyen is kaphatsz támogatást:

  • FOME tanácsadószolgálat
    Ingyenes elérhetőség: +36 80 496 001
    E-mail: [email protected]
  • Járási hivatal
    Látogass el a járásinfo.gov.hu oldalra, és keresd meg a hozzád tartozó hivatalt – ők is tudnak segíteni a folyamatban vagy a támogatási lehetőségekben.

Gyakori kérdések (FAQ)

Mi a teendő, ha csak a villanyt kapcsolták ki?
Fizesd be a tartozást és a visszakapcsolási díjat, majd kérd a visszakapcsolást a szolgáltatótól.

Mikor kapcsolnak vissza?
Villany és gáz esetén 48 órán belül, víznél maximum 3 napon belül történik meg a visszakapcsolás, ha minden feltétel teljesült.

Mi van, ha nem vagyok otthon visszakapcsoláskor?
A visszakapcsolás megtörténhet nélküled is, de nem garantálható, hogy a berendezések biztonságosan újraindulnak. Ezért jobb, ha jelen tudsz lenni, vagy kijelölsz egy meghatalmazottat.

Ne hagyd az utolsó pillanatra

A visszakapcsolás nem egy automatikus folyamat: a kulcs a gyors fizetés és a kérelem mielőbbi benyújtása. Ha már kikapcsolták a szolgáltatást, ne várj tovább – fizess, kérj visszakapcsolást, és tartsd kézben a folyamatot.

Kiemelt kép: Unsplash

Talán ez is érdekelhet